إعلان
موضوعات متنوعة

علمتنى الحياة

إعلان
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فى البدء كانت صرخة الحياة ويوم ورا يوم ورا يوم ويوم يجر يوم يجر يوم وتمر أسابيع وشهور وسنين حتى نصل إلى صرخة الموت وما بين الحياة والموت خبرات الإنسان اكُتُسبت مع مرور الأيام والشهور والسنين فكل يوم بيمر على الانسان بيكتسب خبرة جديدة وبيتعلم شئ جديد من الحياة ممكن يكون مثل بنقول عليه دا كلام قديم أو حتى كلمات أغنية كنا بنقول دا كلام أغانى أو حكمة قديمة قلنا عليها كلام ناس فاضية وبعد خبرة الأيام نكتشف أنها كانت صحيحة وممكن تكون أية قرانية كنا بنقرآها ونمؤمن بيها لأنها كلام الله ولكن لما مستنا من قريب زاد إيماننا بها هيه دى فكرة موضوعنا ماذا علمتنا الحياة؟ هأنتظر تفاعلكم مع الموضوع وشكراً لكم

اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

‫5 تعليقات

  1. موضوع رائع أختي الكريمة .. المحبة للرسول ..

    دايماً موضوعاتك ليها طابع مميز .. ربنا يحميك ويحفظك إن شاء الله ..

    شوفي يا ست الكل ..

    أنا بصراحة أتخبطت كتير واتمرمطت كتير في حياتي .. بس دايماً كانت أزماتي بسبب رغبتي في خوض تجارب ما .. والحمد لله إن في كل مشكلة أو أزمة بمر بيها .. كنت بأخد المورال .. أو الدرس المستفاد منها .. وأحطه في لوح محفوظ في دماغي .. أو زي ما بيقول المثل .. حلقة ف ودني 🙂

    أكبر قيمة اتعلمتها في حياتي .. إن الأنسان .. دائن ومدين .. ولابد من الموازنة بين كفتي الميزان .. أن كنت دائناً اليوم .. فأنا غداً مدين .. وإيماني بمدى تحقق هذا المبدأ في الحياة .. يجعلني دوماً أحاول الاستعداد لديون الغد .. وده بيريحني جداً ..

    كمان الآيه اللي في التوقيع بتاعي .. بتؤكد نفس المبدأ .. ومن نفس المنطلق .. لازم الواحد يستعد للقاء المولى سبحانه وتعالى .. كلنا هانقف ونتسأل .. ولازم نكون مستعدين بالإجابة .. طبعاً الاستعداد عمره ما هاينقذ الواحد من ذنوبه وخطاياه .. بس على الأقل .. نقلل كمية الذنوب قدر المستطاع ..

    والله المستعان ..

    أشكرك مرة أخرى على الموضوع القيم .. بارك الله فيكي أختنا الكريمة ..

    تحياتي وتقديري

  2. أهلاً أخى محمد

    شكراً لكى على ردك


    أكبر قيمة اتعلمتها في حياتي .. إن الأنسان .. دائن ومدين .. ولابد من الموازنة بين كفتي الميزان .. أن كنت دائناً اليوم .. فأنا غداً مدين .. وإيماني بمدى تحقق هذا المبدأ في الحياة .. يجعلني دوماً أحاول الاستعداد لديون الغد .. وده بيريحني جداً ..

    كمان الآيه اللي في التوقيع بتاعي .. بتؤكد نفس المبدأ .. ومن نفس المنطلق .. لازم الواحد يستعد للقاء المولى سبحانه وتعالى .. كلنا هانقف ونتسأل .. ولازم نكون مستعدين بالإجابة .. طبعاً الاستعداد عمره ما هاينقذ الواحد من ذنوبه وخطاياه .. بس على الأقل .. نقلل كمية الذنوب قدر المستطاع ..

    والله المستعان ..

    [/quote]

    وجميل أنك استفدت من تجاربك فى الحياة

    وطلعت منها بهذه الدرس الجميل الإنسان دائم ومدين

    كلامك صحيح أننا لازم نكون مستعدين إلى لقاء الله سبحاتنه وتعالى

    ما أجمل ما تعلمت من الحياة

    ربنا يوفقك ويحقق لك الخير كله

  3. ميرسى اختى على الموضوع فعلا رائع

    وطبعا الحياه بتعلم الكثير والكثير وانا طبعا لسه فى بدايه حياتى

    بس اتعلمت انى مش لازم اثق فى حد بسهوله ومش لازم ادى الامان لحد بسهوله

    ولازم افكر مليون مرة قبل مبدا خطوة جديده فى الحياه

  4. ميرسى اختى على الموضوع فعلا رائع

    وطبعا الحياه بتعلم الكثير والكثير وانا طبعا لسه فى بدايه حياتى

    بس اتعلمت انى مش لازم اثق فى حد بسهوله ومش لازم ادى الامان لحد بسهوله

    ولازم افكر مليون مرة قبل مبدا خطوة جديده فى الحياه[/quote]

    أهلاً نور

    شكراً لكى على المشاركة فى الموضوع

    وفعلاً أصبحنا فى زمن من الأحوط ألا نعطى فيه الأمان لأى شخص بسهولة

    جزاكى الله خيراً أختى الغالية

  5. بسم الله الرحمان الرحيم
    موضوع رائع أختي المحبة للرسول
    يعني الحياة علمتني كثير أشياء أهمها :
    تعلمت ان الذى يكسب بالنهايه من لديه القدره على التحمل والصبر
    تعلمت انه من اكثر الاسلحه الفعاله التى يملكها الانسان هى الوقت والصبر
    تعلمت انه خير للانسان ان يندم على مافعل من ان يتحسر على ما لم يفعل
    وأهم شئ حس حالي تعلمتو انو كيف اتحمل أن أعيش بهذه الحياة بأوجهها المختلفة وبتناقضاتها واننا كل يوم في امتحان جديد
    جزاكي الله كل خير بجد موضوع كثير حلو

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

إعلان
موضوعات متنوعة

علمتنى الحياة

إعلان
[FONT=Arial] علمتنى الحياة

أن أدفن صرختي في الصمت….وأمسح قطرات الدم..

حتى إذا كانت الخناجر في الطريق معلقة ..

علمتنى الحياة

أن التعامل مع الناس ..

إعلان

يحتاج إلى كثير من التواضع ..

والكثير من الحرص .
.
والكثير من المرونة .
.
ولكن دون المســـاس بمستوى العزة و الكرامة .

[/FONT]

اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق
إغلاق